Ознаке

На дан њеног венчања

 

И срушише се лепи снови моји,

Јер главу твоју венац сад покрива,

Крај тебе други пред олтаром стоји –

Проста ти била моја љубав жива!

 

Чести’о сам ти. И ти рече „Вала!“…

А да ли знадеш да се у том часу

Гранитна зграда мојих идеала

Сруши и смрви и у пеп’о  расу?

 

Ал’ не! Не видим од тога ни сена;

По твоме лицу радост се разлива…

И свршено је! Ти си сада жена –

Проста ти била моја љубав жива!

 

Ја нећу клети ни њега ни тебе,

Ни горку судбу  што сам тебе срео;

Ја нећу клети чак ни самог себе,

Јер ја бих тиме своју љубав клео.

 

И нашто клетве! Нашто ружне речи?

О срећи својој човек вазда снива;

Бол, јад и патњу смрт једино лечи.

Проста ти била моја љубав жива!

 

Па пођи с Богом! Још ти могу рећи:

Да бог да сунце среће да ти сија!

Све што год почнеш свршила у срећи!!

Са твоје среће бићу срећан и ја.

 

И сваког дана ја ћу да се молим

Кад звоно верне у цркву позива…

Ја нисам знао да те тако волим.

Проста ти била моја љубав жива!

 

Чуј, Боже, молбу моје душе јадне:

Сва патња што си пис’о њој, к’о  жени,

Нек’ мимоиђе њу, и нека падне

На онај део што је писан мени.

 

Услиши ову молитвиу, о Боже!

И душа ће ми мирно да почива;

И шапутаће вечно, док год може :

Проста ти била моја љубав жива!

 

И онда када дође оно доба

У ком ће земља тело да ми скрива,

Чућеш и опет са дна мога гроба:

„Проста ти била моја љубав жива!“

_________________________________________________

Велимир РАЈИЋ (1879 – 1915). Песник. Прозни писац. Прерано умро.  Објављивао је песме по разним часописима, Објавио једну једину књигу за живота : ПЕСМЕ И ПРОЗА (Београд, 1908). Посмртно су објављене  „ПЕСМЕ ВЕЛИМИРА РАЈИЋА И СТЕВАНА ЛУКОВИЋА“, 38. коле СКЗ,  књ. бр. 253, 1935. Избор песама и предговор за ову збирку сачинио је Живко Милићевић.  Нишка „Просвета“ је објавила књигу „НА ДАН ЊЕНОГ ВЕНЧАЊА“ (приредио Миливоје Р. Јовановић), Ниш, 2000. – 84 стр. 21 цм. Тираж : 500. Јовановић је направио солидан избор за разумевање овог песника; у ову књигу је унео и песме коју нису приметили ранији приређивачи, као и одломке из врло занимљиве прозе, веома убедљиве, пре свега.

