Ознаке

В

КРОЗ ТАМНИЧКИ ПРОЗОР

Гости смо и путници у овом свету. То је основна стварност нашег

живота; то је библијска опомена људима од почетка до краја.

Гости смо за трпезом Домаћина Бога. Путници смо на стазама

преко имања Божјега. Никад Домаћин Бог од почетка времена није

имао тако безобразне госте за својом трпезом од Западњака. Нити је

икад преко Његовог имања пролазио пустошнији караван.

(…..)

Данас држимо помен умрлима. О Боже, колико је живих међу

умрлима, и колико мртвих међу живима! Ти једини знаш, Ти бројиш,

Ти цениш. Опрости све и спаси све. Нека милост Твоја Господе

превазиђе све грехе и срамоте наше.

О, шта је човек? Врхови од класја, како Јов рече ( Јов. 24, 24)

које рука Божја сече. Шта остаје? Слама . Шта се односи невидљивом

руком? Клас. Твоја је душа Господе, тело је земљино. Свак узима своје

при деоби : тело земља, душу Господ.

Знање је наше равно незнању у оба случаја:

– И кад гледамо жива,

– и кад гледамо мртва.

Ништа не знамо подједнако : нити шта је жив, нити шта је мртав.

Жив спрема славу за мртвог. То је труд живота. Кад умре,

слава пропада.

Жив спрема мираз за мртвог. То је брига живота. Кад умре,

мираз прима непозната удовица.

Жив спрема дворе и чардаке. Кад умре, сви се виде у дворима

и чардацима, осим њега и његових.

Жив спрема чифлике и тимаре. Кад умре, тапије од чифлика

и тимара носе злотвори његови.

Жив спрема синовима наслеђе и уживање.Кад умре, наслеђе

наслеђују несродни и уживање уживају несродни.

Где су круне? У сметлишту.

Где су бисери? У пепелу.

Где су части и почасти? У искиданим жицама и проваљеним

тимпанима.

Где сјај лица и очију? У надулости образа, и у тамнини двеју

празних рупчага.

Где је чар округлина и облина тела? У смрадном ђубришту

изван касапнице, где се гладни пси сабирају, а људи нос стежу и лажју

заваравају.

Где су уста слађа од меда и шећера? У црвињаку и витоперном

гаду неисказаном.

Где су миле груди, које су се надимале од љубави? У кртичњаку

под копитама магарца.

Где су руке скупље од злата што су услиживале госте? То су

сад суви штапови под точковима кола.

Где су хитре ноге, што су хитале да одбране правду? Ено их

под мравињаком, где се ћути о правди и о неправди.

Где су весеља веселих, где песма распеваних, где хука силних,

где бука надувених? Где рика и вика плаћених и подплаћених? То ће

знати боље од твоје главе твоји табани када нагазе на сухе костуре

њихове, јер ће их убости и зајаукати.

Где су цареви, Господе? Питај њихове слуге.

Где су богаташи, Господе? Питај просјаке.

Где су лепотице? Питај црве и глисте.

(1945)

______________________________________

Епископ НИКОЛАЈ ВЕЛИМИРОВИЋ (1880 – 1956). Више од пола века, вољом нових господара Југославије, био изопштен из бића српске културе ( као и Слободан Јовановић) , један од најумнијих мислилаца и творилаца у Срба…

Овде је изабран одломак из књиге Речи српском народу КРОЗ ТАМНИЧКИ ПРОЗОР (Из логора Дахау), Издање Српске православне епархије за западну Европу, Химелстир, 1985. Ово дело написао је Велимировић као заточеник злогласног логора Дахау, код Минхена, у Немачкој, 1945. године. Пророчки и до танчина, Велимировић је предвидео Други светски рат и визионарски описао оружје и методе које ће се у њему примењивати. Волтерова констатација да човек постаје најопаснија звер кад се из њега извуче бог, баш се у срцу Европе, у Дахауу показала исувише благом. Велимировић је био ухапшен од Гестапоа, а у Титову Југославију није се могао жив вратити…

У  шт. 8. издању, оном коначном Несебичног музеја објављени су одломци из Велимировићеве књиге МОЛИТВЕ НА ЈЕЗЕРУ (1921 -22). „Прво је било рођење па онда стварање. Као што се чудесна мисао човеку нечујно и тајанствено рађа, па рођена мисао потом ствара, тако се нечујно родио у Теби Свечовек, Јединородни, који је потом створио све што Бог може створити“.

„Тако се рађа свака мудрост и на небу и на земљи : од девојке и Духа Светога. Над девичанством прве испостаси залебдео је дух Свети, те се родио Свечовек, Мудрост Божја“.

О Велимировићу сам писао у више наврата. Радозналијем читаоцу препоручујем књиге есеја Метафизика у белом оделу, и In continuo, 1 .

Advertisements